French Word - English Word - Artiste Elmar Trenkwalder "Tisch WVZ 150, 2000" - Musée National d' Art Moderne CENTRE POMPIDOU
Elmar Trenkwalder
1959, Weissenbach am Lech (Autriche)
Tisch WVZ 150, 2000
Terre cuite émaillée
Don Antoine de Galbert, 2020
EC2020-1-CC04
Emblématiques du mouvement postmoderne autrichien, les sculptures architectoniques
Trenkwalder's ceramic sculptures are solid constructions of monumental aspect, as this 'table' evoking liturgical furniture demonstrates. The artist draws on Gothic or Baroque art and Khmer temples, while cultivating obvious affinities with Outsider Art. On closer inspection, we can observe body parts and more particularly genital organs. These recurring motifs in Trenkwalder's work adhere to the tradition of transgressing the limits of the body, a characteristic feature of Viennese Actionism.
1959, Weissenbach am Lech (Autriche)
Tisch WVZ 150, 2000
Terre cuite émaillée
Don Antoine de Galbert, 2020
EC2020-1-CC04
Emblématiques du mouvement postmoderne autrichien, les sculptures architectoniques
d'Elmar Trenkwalder puisent leurs formes organiques dans diverses traditions artistiques.
Solidement érigées, les sculptures en céramique de Trenkwalder se présentent à la façon de monuments, comme en témoigne cette « table» évoquant le mobilier liturgique. L'artiste emprunte à l'art gothique
Solidement érigées, les sculptures en céramique de Trenkwalder se présentent à la façon de monuments, comme en témoigne cette « table» évoquant le mobilier liturgique. L'artiste emprunte à l'art gothique
ou baroque et aux temples khmers, tout en cultivant d'évidentes affinités avec l'art brut.
En s'approchant, on distingue des fragments de corps et notamment d'organes génitaux.
Récurrents chez Trenkwalder, ces motifs s'inscrivent dans la tradition de la transgression des limites
du corps propre à l' actionnisme viennois.
Elmar Trenkwalder's architectonic sculptures are emblematic of the Austrian post-modernist movement and their organic forms are inspired by various artistic traditions.
Trenkwalder's ceramic sculptures are solid constructions of monumental aspect, as this 'table' evoking liturgical furniture demonstrates. The artist draws on Gothic or Baroque art and Khmer temples, while cultivating obvious affinities with Outsider Art. On closer inspection, we can observe body parts and more particularly genital organs. These recurring motifs in Trenkwalder's work adhere to the tradition of transgressing the limits of the body, a characteristic feature of Viennese Actionism.
Commentaires