Français / English - David Hockney "Midnight Sun, Norway, 2003 [Soleil de minuit, Norvège] FONDATION LOUIS VUITTON Gallery Photo
Midnight Sun, Norway, 2003 [Soleil de minuit, Norvège]
Aquarelle et gouache sur papier | Watercolor and gouache on paper
Northern Norway Art Museum & SpareBank 1 Nord-Norge's Art Foundation
Le deuxième voyage de David Hockney en Norvège, en 2003, a profondément inspiré son œuvre,
Aquarelle et gouache sur papier | Watercolor and gouache on paper
Northern Norway Art Museum & SpareBank 1 Nord-Norge's Art Foundation
Le deuxième voyage de David Hockney en Norvège, en 2003, a profondément inspiré son œuvre,
comme en témoigne cette aquarelle. Au Nord du pays, il a observé le phénomène naturel connu sous
le nom de « jour polaire », le soleil ne se couchant pas.
Captivé par la lumière du jour 24 heures sur 24 de l'été norvégien, Hookney s'est trouvé « profondément attiré » par le crépuscule prolongé et un paysage « comme au bord du monde ».
Il a également visité l'aula de l'université d'Oslo où se trouve la peinture d'Edvard Munch représentant
Captivé par la lumière du jour 24 heures sur 24 de l'été norvégien, Hookney s'est trouvé « profondément attiré » par le crépuscule prolongé et un paysage « comme au bord du monde ».
Il a également visité l'aula de l'université d'Oslo où se trouve la peinture d'Edvard Munch représentant
un lever de soleil monumental (Le Soleil, 1911) :
« Bien sûr, à Oslo en juin, Munch pouvait regarder le soleil beaucoup plus longtemps que Van Gogh à Arles ».
David Hockney's second trip to Norway, in 2003, deeply inspired his work, exemplified by this watercolor. In the north, he witnessed the natural phenomenon of the sun never setting below the horizon, known as the polar day. Captivated by the 24-hour daylight of the Norwegian summer, Hockney found himself "deeply attracted" to the extended twilight and landscape "like the edge of the world." He also visited the aula of the University of Oslo with Edvard Munch's monumental painting of a sunrise (The Sun, 1911): "He'd got lines in it that cameras could never see, but we could-and of course in Oslo in June, Munch could look at the sun for a lot longer than Van Gogh could at Arles."
David Hockney's second trip to Norway, in 2003, deeply inspired his work, exemplified by this watercolor. In the north, he witnessed the natural phenomenon of the sun never setting below the horizon, known as the polar day. Captivated by the 24-hour daylight of the Norwegian summer, Hockney found himself "deeply attracted" to the extended twilight and landscape "like the edge of the world." He also visited the aula of the University of Oslo with Edvard Munch's monumental painting of a sunrise (The Sun, 1911): "He'd got lines in it that cameras could never see, but we could-and of course in Oslo in June, Munch could look at the sun for a lot longer than Van Gogh could at Arles."
![]() |
| FONDATION LOUIS VUITTON Prise de vue de la Terrasse Crédits photo : Gérard Pocquet https://ainsiparlaitlart.blogspot.com |
![]() |
| FONDATION LOUIS VUITTON Prise de vue de la Terrasse Crédits photo : Gérard Pocquet https://ainsiparlaitlart.blogspot.com |





Commentaires