Fr · En · Yan Pei-Ming · Portrait of Leon XIV, 2025 · Exposition "Eye to Eye" 2025 · Galerie Thaddaeus Ropac Paris Pantin · Press Release · Gallery Photo
Le pape est le sujet de prédilection de tous les peintres. C'est l'histoire de la peinture qui m'intéresse.
Léon XIV représente la continuité, tant dans mes propres tableaux du pape que comme sujet dans l'histoire de la peinture – pour que les papes contemporains y figurent également. — Yan Pei-Ming
Leo XIV represents continuity, both in my own paintings of the pope, and as a subject in the history
of painting – for contemporary popes to be present, too. — Yan Pei-Ming
Autoportrait en trois personnes (2020), exposée au Palais des Papes à Avignon en 2021.
Elle se compose de deux autoportraits qui encadrent un troisième autoportrait central de l'artiste
en tant que pape. Bien que Yan Pei-Ming, qui est né et a grandi à Shanghai, n'ait été immergé
dans l'iconographie du chris-tianisme, celle-ci exerce un magnétisme de longue date sur l'artiste
de par sa place centrale dans l'histoire de l'art, et il a dépeint un pape pour la première fois en 2003.
Dans cette œuvre de 2020, par son « hybridation » des thèmes récurrents du portrait du pape
et de l'autoportrait, comme l'a décrit le commissaire d'exposition Henri Lorette, Yan Pei-Ming
« prolonge l'introspection de l'autoportrait en auto-fiction, [...] comme si, pour reprendre Rimbaud,
il voulait ici-bas épuiser "toutes les vies qui lui sont dues". » L'œuvre fonctionne comme un triptyque,
un format utilisé depuis les débuts de l'art chrétien et souvent associé aux retables, tandis que sa structure multipartite offre un sens narratif qui se poursuit tout au long de l'exposition dans la séquentialité
et le dialogue entre les visages qui fixent les visiteurs.
Self-portraiture has been central to Yan Pei-Ming's practice since he began making art. From monumental canvases to intimate works on oval supports that recall the Renaissance tradition of the portrait miniature - the artist's first time working on shaped canvases - his new body of self-portraits demonstrates his continued investigation into questions of self-representation by taking up and reworking diverse art-historical conventions. Woven throughout each of the Pantin gallery's three spaces, his self-portraits are a constant presence in the exhibition, confronting and conversing with the other works in a game of reflections and exchanged glances - each one 'eye to eye' with the next - that invites the visitor to meditate on their commonalities.
'Presence, extraordinary presence is what characterizes the actors featured', wrote art historian Hans-Joachim Müller on Yan Pei-Ming's ability to bring together diverse subjects into a single, unified body of paintings; 'and what unites them to an ensemble'.
It is this fundamental essence of the portrait that Yan Pei-Ming distils in the works on view. His self-portraits are an act of looking at himself as somebody else', as curator Francesco Bonami wrote in the 2017 Rizzoli monograph on the artist; in the same way, his portraits of Picasso, or even those of monkeys, might be said to look into their subjects' eyes with the same understanding and depth as if the artist were looking into his own eyes in a mirror. I am interested in the human in general', the artist explained. 'My work can be seen as a universal portrait. Deep down, what I paint is a version of this humanity? His new body of portraits embody this equality, even impartiality, in his treatment of different subjects: what critic Philippe Dagen once called Yan Pei-Ming's 'yearning for universality'.`
Des toiles monumentales aux œuvres intimes sur des supports ovales qui rappellent la tradition
de la miniature de la Renaissance - qui marquent le premier engagement de l'artiste avec des toiles façonnées - son nouveau corpus d'autoportraits démontre sa recherche continue sur les questions
d'auto-représentation en reprenant et en retravaillant diverses conventions de l'histoire de l'art.
Répartis dans les trois espaces de la galerie de Pantin, ses autoportraits sont une présence constante
dans l'exposition, confrontant et conversant avec les autres œuvres dans un jeu de réflexions
et de regards échangés - chacune « les yeux dans les yeux » de la suivante - qui invite les visiteurs
à méditer sur leurs points communs.
The culminating point of the exhibition is a monumental work in three parts:
« La présence, une présence extraordinaire est ce qui caractérise les protagonistes représentés »
a écrit l'historien de l'art Hans-Joachim Müller à propos de la capacité de Yan Pei-Ming à rassembler divers sujets en un ensemble de peintures unique et unifié.
C'est cette essence fondamentale du portrait que Yan Pei-Ming distille dans les œuvres exposées.
C'est cette essence fondamentale du portrait que Yan Pei-Ming distille dans les œuvres exposées.
Ses autoportraits constituent un acte de « se regarder en tant que quelqu'un d'autre », comme l'a écrit
le commissaire d'exposition Francesco Bonami dans la monographie Rizzoli de 2017 sur l'artiste;
de la même manière, ses portraits de Picasso, ou même ceux de singes, pourraient être considérés
comme regardant dans les yeux de leurs sujets avec la même compréhension et la même profondeur
que si l'artiste regardait dans ses propres yeux dans un miroir.
L'artiste explique :
« Je m'intéresse à l'homme en général, et mon travail peut être considéré comme une sorte de portrait universel. Ce que je peins dans la permanence est au fond une idée de cette humanité. »
Sa nouvelle série de portraits incarne cette égalité, voire cette impartialité, dans le traitement des différents sujets: c'est ce que le critique Philippe Dagen a appelé le « désir d'universalité» de Yan Pei-Ming.
« Je m'intéresse à l'homme en général, et mon travail peut être considéré comme une sorte de portrait universel. Ce que je peins dans la permanence est au fond une idée de cette humanité. »
Sa nouvelle série de portraits incarne cette égalité, voire cette impartialité, dans le traitement des différents sujets: c'est ce que le critique Philippe Dagen a appelé le « désir d'universalité» de Yan Pei-Ming.
The culminating point of the exhibition is a monumental work in three parts:
Autoportrait en trois personnes (2020), first exhibited at the Palais des Papes in Avignon in 2021.
It is made up of two self-portraits that wing a third, central self-portrait of the artist as Pope.
Though Yan Pei-Ming, who was born and raised in Shanghai, did not grow up immersed in the iconography of Christianity, it holds a longstanding magnetism for him on account of its centrality
to art history, and he first took a Pope as a subject in 2003. In this 2020 work, through his 'hybridisation'
of the recurring themes of the portrait of the Pope and the self-portrait, as curator Henri Loyrette described it, Yan Pei-Ming 'extends the introspection of the self-portrait into autofiction, [...] as if, to quote Rimbaud, he wanted to run through "all the lives owed to him." The work functions like a triptych, a format used since early Christian art and often identified with altarpieces, while its multipart structure provides
a sense of narrative, which is carried throughout the exhibition in the sequentiality and dialogue
between the faces that stare back at the visitor.
Self-portraiture has been central to Yan Pei-Ming's practice since he began making art. From monumental canvases to intimate works on oval supports that recall the Renaissance tradition of the portrait miniature - the artist's first time working on shaped canvases - his new body of self-portraits demonstrates his continued investigation into questions of self-representation by taking up and reworking diverse art-historical conventions. Woven throughout each of the Pantin gallery's three spaces, his self-portraits are a constant presence in the exhibition, confronting and conversing with the other works in a game of reflections and exchanged glances - each one 'eye to eye' with the next - that invites the visitor to meditate on their commonalities.
'Presence, extraordinary presence is what characterizes the actors featured', wrote art historian Hans-Joachim Müller on Yan Pei-Ming's ability to bring together diverse subjects into a single, unified body of paintings; 'and what unites them to an ensemble'.
It is this fundamental essence of the portrait that Yan Pei-Ming distils in the works on view. His self-portraits are an act of looking at himself as somebody else', as curator Francesco Bonami wrote in the 2017 Rizzoli monograph on the artist; in the same way, his portraits of Picasso, or even those of monkeys, might be said to look into their subjects' eyes with the same understanding and depth as if the artist were looking into his own eyes in a mirror. I am interested in the human in general', the artist explained. 'My work can be seen as a universal portrait. Deep down, what I paint is a version of this humanity? His new body of portraits embody this equality, even impartiality, in his treatment of different subjects: what critic Philippe Dagen once called Yan Pei-Ming's 'yearning for universality'.`
Canvas (each) 200 x 200 x 3.5 cm (78.74 x 78.74 x 1.38 in)
Source et Capture d'écran : https://ropac.net/exhibitions/761-yan-pei-ming-eye-to-eye/
![]() |
Yan Pei-Ming , portrait de l’artiste Photo : Marie Clérin Caption and courtesy information: Toutes les images © Yan Pei-Ming, ADAGP, Paris |







Commentaires