Fr · En · Fondation CARTIER pour l'art contemporain · Exposition Générale · Izabel Mendès da Cunha · Céramiques polychromes - Polychrome ceramics
Izabel Mendès da Cunha Céramiques polychromes - Polychrome ceramics Acquisition 2012
Crédits photo: @gerardpocquet_ainsiparlaitlart
Izabel Mendès da Cunha
Izabel Mendès da Cunha, artiste brésilienne, réinvente la céramique traditionnelle de la vallée
du Jequitinhonha située au sud-est du Brésil, un savoir-faire historiquement réservé aux femmes
et principalement employé pour des objets utilitaires.
Elle crée des bonecas, des sculptures représentant des scènes de la vie quotidienne, des traditions
et des croyances populaires de sa région natale. Ces sculptures donnent à voir des femmes au regard solennel, au corps élégant et au visage expressif, portant ou allaitant leur enfant, ou représentées sans bras.
Vêtues d'habits de cérémonie, de bijoux et de parures de tête, elles sont l'incarnation des femmes
de la région. L'utilisation de l'argile et de matériaux naturels ainsi que l'emploi de couleurs terreuses amplifient l'aspect mystérieux et suspendu dans le temps. À travers ces figures intemporelles,
l'artiste transforme un savoir-faire artisanal en un art narratif qui interroge l'existence humaine.
![]() |
Izabel Mendès da Cunha Céramiques polychromes - Polychrome ceramics Acquisition 2012 Crédits photo: @gerardpocquet_ainsiparlaitlart Izabel Mendès da Cunha |
Brazilian artist Izabel Mendès da Cunha reinvents traditional ceramics from the Jequitinhonha valley
in southeastern Brazil.
A know-how traditionally reserved for women and mainly used for utilitarian objects, she revisits heritage bonecas, sculptures depicting scenes of daily life, traditions, and popular beliefs from her native region. These sculptures show women with solemn gazes, graceful bodies, and expressive faces, carrying or nursing their children, or depicted without arms. Dressed in ceremonial garments, jewels, and headdresses, they are the embodiment of local women. The use of clay and natural materials, as well as earthy colors, amplify the mysterious, eternal aspect.
Through these timeless figures, the artist transforms traditional craftsmanship into a narrative art form that questions human existence.
A know-how traditionally reserved for women and mainly used for utilitarian objects, she revisits heritage bonecas, sculptures depicting scenes of daily life, traditions, and popular beliefs from her native region. These sculptures show women with solemn gazes, graceful bodies, and expressive faces, carrying or nursing their children, or depicted without arms. Dressed in ceremonial garments, jewels, and headdresses, they are the embodiment of local women. The use of clay and natural materials, as well as earthy colors, amplify the mysterious, eternal aspect.
Through these timeless figures, the artist transforms traditional craftsmanship into a narrative art form that questions human existence.
![]() |
Izabel Mendès da Cunha Céramiques polychromes - Polychrome ceramics Acquisition 2012 Crédits photo: @gerardpocquet_ainsiparlaitlart |
![]() |
Izabel Mendès da Cunha Céramiques polychromes - Polychrome ceramics Acquisition 2012 Crédits photo: @gerardpocquet_ainsiparlaitlart |
![]() |
Izabel Mendès da Cunha Céramiques polychromes - Polychrome ceramics Acquisition 2012 Crédits photo: @gerardpocquet_ainsiparlaitlart |






Commentaires