Articles

ENGLISH/FRENCH WORLD - ARTIST LESDOUBLEWOOD - WHIMSICAL IN BLOOM (2024) - DREAMSCAPE (2024) - LOST IN WONDER (2024) BANGKOK THAÏLAND

Image
WHIMSICAL IN BLOOM (2024) LESDOUBLEWOOD MIXED MEDIA ON CANVAS 60 X 90 CM 95,000 THB Crédits photo : Lionel Pocquet https://ainsiparlaitlart.blogspot.com   I AM LESDOUBLEWOOD BACK I fell in love with drawing the moment I was able to hold a pen. When I discovered painting, I knew I had found my true calling. At 16, I dropped out of school to become an apprentice painting movie posters for local theatres. After studying Graphic Design at the Nanyang Academy of Fine Arts, I started my career in a local design company D’art Studio and later joined Dentsu Singapore as an Art Director. In 1999, I stepped out of my comfort zone and set up Creaxis Design, a boutique agency with select local and international clients. As the Creative Director, I supervised a team of 16. For more than two decades, I have collaborated with some of the best in the business and won 27 international awards.   While running my business, I dabbled in product design. My wife Yang and I founded Gagatree in 2003, a creati

ELLSWORTH KELLY - FORMES ET COULEURS 1949 - 2015 - Train Landscape, 1953 - FONDATION LOUIS VUITTON

Image
ELLSWORTH KELLY - FORMES ET COULEURS 1949 - 2015 - Train Landscape, 1953  - FONDATION LOUIS VUITTON Crédits photo : Gérard Pocquet https://ainsiparlaitlart.blogspot.com Train Landscape, 1953 Huile sur toile, trois panneaux joints | Oil on canvas, three joined panels Collection of the Ellsworth Kelly Studio and Jack Shear. On deposit at the Art Institute of Chicago Si le titre de l'œuvre suggère la représentation d'un paysage, il est difficile de le déceler ici.  Kelly a nommé dans un carnet d'études « laitue, épinard et moutarde » les trois couleurs des panneaux. Dans la notice qu'il consacre à cette œuvre dans le catalogue raisonné de l'artiste,  Yve-Alain Bois résout ses contradictions par des croquis annotés par l'artiste lors d'un voyage en train.  Les trois bandes sont les trois sections horizontales de la fenêtre derrière laquelle défile le paysage. https://www.fondationlouisvuitton.fr/fr/collection/artistes Crédits photo : Gérard Pocquet https://ainsi

ELLSWORTH KELLY - FORMES ET COULEURS 1949 - 2015 - Yellow Relief, 1955 - FONDATION LOUIS VUITTON

Image
ELLSWORTH KELLY - FORMES ET COULEURS 1949 - 2015 -  Yellow Relief, 1955 - FONDATION LOUIS VUITTON Crédits photo : Gérard Pocquet https://ainsiparlaitlart.blogspot.com Yellow Relief, 1955 Huile sur toile, deux panneaux joints / Oil on canvas, two joined panels Collection Jack Shear Carré composé de deux toiles distinctes (celle de droite est deux fois plus épaisse que l'autre),  Yellow Relief a été peint peu de temps après le retour de Kelly aux Etats-Unis. Une photographie le montre posant avec cette œuvre dans la rue.  Le cliché réalisé en lumière extérieure montre la différence infime entre les deux parties du tableau  qui implique une variation de tons, malgré l'application égale d'un jaune saturé.  Monochrome, l'œuvre n'en est pas pour autant vierge de dessin.  Kelly considérait que le dessin dans sa peinture et sa sculpture avait quitté la surface  et restait dans les bords du tableau.  La jonction entre les deux éléments est bien un trait, par ailleurs source

ELLSWORTH KELLY - FORMES ET COULEURS 1949 - 2015 - Tableau Vert, 1952 - FONDATION LOUIS VUITTON

Image
ELLSWORTH KELLY - FORMES ET COULEURS 1949 - 2015 -  Tableau Vert, 1952 -  FONDATION LOUIS VUITTON Crédits photo : Gérard Pocquet https://ainsiparlaitlart.blogspot.com  Tableau Vert, 1952 Huile sur bois | Oil on wood Art Institute of Chicago. Gift of the artist Tableau Vert est une occurrence toute particulière de l'élément naturel chez Kelly. La toile a été réalisée après une visite de l'atelier et du jardin de Monet à Giverny, « Herbe en movement sous l'eau»  comme il le dit, cette toile est marquée par une vibration que l'on relierait facilement aux Nymphéas.  Par sa touche visible et ses variations de ton, elle est isolée dans sa production. ELLSWORTH KELLY - FORMES ET COULEURS 1949 - 2015 -  Tableau Vert, 1952 - FONDATION LOUIS VUITTON https://www.fondationlouisvuitton.fr/fr/collection/artistes Crédits photo : Gérard Pocquet https://ainsiparlaitlart.blogspot.com

ELLSWORTH KELLY - FORMES ET COULEURS 1949 - 2015 - Atlantic, 1956 - FONDATION LOUIS VUITTON

Image
ELLSWORTH KELLY - FORMES ET COULEURS 1949 - 2015 -   Atlantic, 1956 -  FONDATION LOUIS VUITTON  Crédits photo : Gérard Pocquet https://ainsiparlaitlart.blogspot.com Atlantic, 1956 Huile sur toile, deux panneaux joints | Oil on canvas, two joined panels Whitney Museum of American Art, New York. Purchase  Parmi les premiers travaux dans lesquels Kelly réintroduit la courbe, Atlantic est remarquable  pour son usage d'un blanc et noir négatif. Le titre, comme les deux « vagues » qui y sont inscrites  plaident pour une lecture « marine » de l'œuvre, mais l'origine en est plus complexe.  C'est dans un bus que Kelly est saisi par les ombres qui se forment sur le livre qu'il tente de lire.  Aussi vite que possible, tournant chaque page une fois l'ombre disparue, il trace les silhouettes  des lampadaires et des poteaux téléphoniques qui s'y projettent. Elles seront ensuite reportées  à l'encre dans un livre vierge. Certaines deviendront la source de cette peintur

ELLSWORTH KELLY - FORMES ET COULEURS 1949 - 2015 - Spectrum IX, 2014 - White Form, 2012 FONDATION LOUIS VUITTON

Image
ELLSWORTH KELLY Spectrum IX, 2014 Acrylique sur toile, douze panneaux peints joints Glenstone Museum, Potpmac, Maryland Crédits photo : Gérard Pocquet https://ainsiparlaitlart.blogspot.co ELLSWORTH KELLY FORMES ET COULEURS. 1949-2015 Conçue dans le cadre du centenaire d'Ellsworth Kelly (1923-2015) cette exposition regroupe plus d'une centaine de peintures, sculptures, dessins, photographies et collages réalisés par l'artiste américain entre 1949 et 2015. Près de dix ans après sa disparition, ses œuvres exercent toujours la même fascination, par leur intensité, leur sensibilité paradoxalement exprimée dans la rigueur, les espaces qu'elles créent. La Fondation Louis Vuitton a la chance d'en témoigner quotidiennement grâce à la présence dans son auditorium d'une œuvre pérenne, sa dernière commande et une des plus importantes en Europe. À partir de l'observation de son environnement, naturel et construit, Ellsworth Kelly a redéfini l'abstraction dans la seco

ENGLISH WORLD JEAN-MICHEL BASQUIAT Napoleonic Stereotype Circa 44, 1983 FONDATION LOUIS VUITTON

Image
JEAN-MICHEL BASQUIAT  Napoleonic Stereotype Circa 44, 1983 FONDATION LOUIS VUITTON Crédits photo : Gérard Pocquet https://ainsiparlaitlart.blogspot.com Jean-Michel Basquiat (1960-1988) & Andy Warhol (1928-1987), United States The Los Angeles Summer Olympic Games defined the year 1984. Boycotted by the Eastern bloc countries, the 1984 Games were a watershed moment in the history of sporting events. This huge canvas, resembling an advertising banner, reflects their economic and mediatic impact. The symbol - five circles representing the five continents, colored to evoke all the flags of the world - guided Warhol in choosing a motif; he and Basquiat went on to create several works on the same theme. In the center of the composition, Warhol's painting takes up the geometric symbol of the rings, while Basquiat's intervention, visible, done in black, obstructing the rings, imposes on them a black face, front on, the "invisible man" at the painting's heart. From Jess

The Rose: The Symbolism of the Rose - Photo Gallery of the Roses in the Garden of the Palais Royal, Paris, France

Image
  The Roses in the Garden of the Palais Royal, Paris, France Paris Photo Gallery Crédits photo : Gérard Pocquet https://ainsiparlaitlart.blogspot.com  The Symbolism of the Rose Offering a rose, regardless of its color, is a gesture filled with meaning. It can express deep emotions, commemorate a special occasion, or simply be a way to bring joy to someone. The rose is, therefore,  a timeless gesture that transcends words, carrying with it a message full of significance and emotion.  The eye, does it see it? The ear, does it hear it? Will the heart understand it? As a rich and versatile symbol, often associated with love, passion, beauty, and delicacy, the rose reveals itself in its symbolism as a symbol of transfiguration, glorification, and spiritual transformation. The Roses in the Garden of the Palais Royal, Paris, France Paris Photo Gallery Crédits photo : Gérard Pocquet https://ainsiparlaitlart.blogspot.com  The Symbolism of the Rose Like a flower that blooms, the rose, with its t

ENGLISH WORLD - DOKUSHO DOKUSHI "We are born alone, and we die alone" DOKU The FLOW By Lu Yang

Image
 Lu Yang's virtual worlds are born of a syncretism in which Japanese popular culture - video games, manga, anime, pop music - dovetails with Buddhist spirituality, transhumanist theories and neuroscientific research. From this concoction, the artist brings to life hybrid creatures that transcend identity concepts of gender, sex and nationality to better understand what it means to be human in the 21st century. For Open Space #14, his first solo exhibition in a French institution, Lu Yang conceives a unique video installation centered around his new film DOKU The Flow, the second chapter of the "DOKU" series. Derived from the Japanese word DOKUSHO DOKUSHI, meaning "We are born alone, and we die alone," DOKU is a virtual character created from the digitization of the artist's own body. The film depicts the solitary adventures of this multi-faced avatar through which Lu Yang transcends the boundaries of the physical body, exploring a new form of freedom through

"À SON IMAGE" un film de THIERRY DE PERETTI

Image
http://www.pyramidefilms.com https://ainsiparlaitlart.blogspot.com  "À SON IMAGE" un film de THIERRY DE PERETTI,  adapté du roman de Jérôme Ferrari publié aux Éditions ACTES SUD Scénario de THIERRY DE PERETTI & JEANNE APTEKMAN QUINZAINE DES CINÉASTES CANNES 2024 L' affiche est attrayante, couleur rouge et noir, alors que le film documentaire socio-politique projette  une image de tristesse, d'amour déçu, de violence, de drame et de culpabilité avec en filigrane le drapeau corse à la tête de maure en noir et blanc.  Avant toutes choses, il faut être averti, je dirai bien averti du contexte politique et de historique contemporaine de la  corse qui couvre une période de vingt ans, à savoir, l’affaire Bastelica-Fesch,  le double homicide de la prison d’Ajaccio, la mort de Robert Sozzi, la scission au sein du FLNC…. Le film est une fiction. La réalisation propose une réflexion pour les corses, les jeunes corses ou les générations futures corses,  en cela, il est révéla