French Word - English Word - Georges Braque "Le Duo, début 1937" - Musée National d' Art Moderne CENTRE POMPIDOU
Georges Braque
1882, Argenteuil (France) - 1963, Paris (France)
Le Duo, début 1937
Achat de l'État, 1939; attribution, 1942
AM 2396 P
«Atteindre ce haut lieu où la musique elle-même ne s'entend plus puisqu'elle est silence, cette muette ferveur de l'espace. » (Braque)
Passionné par la musique et lui-même musicien, Georges Braque peint cette composition caractéristique de son style des années 1930 où il développe une figuration colorée, toujours tributaire de l'esthétique cubiste. Dans l'angle d'un salon aux papiers peints à larges motifs, deux femmes se font face.
1882, Argenteuil (France) - 1963, Paris (France)
Le Duo, début 1937
Achat de l'État, 1939; attribution, 1942
AM 2396 P
«Atteindre ce haut lieu où la musique elle-même ne s'entend plus puisqu'elle est silence, cette muette ferveur de l'espace. » (Braque)
Passionné par la musique et lui-même musicien, Georges Braque peint cette composition caractéristique de son style des années 1930 où il développe une figuration colorée, toujours tributaire de l'esthétique cubiste. Dans l'angle d'un salon aux papiers peints à larges motifs, deux femmes se font face.
La plus éclairée - une chanteuse? - tient une partition du compositeur Claude Debussy, admiré
par le peintre, tandis que l'autre dans la pénombre l'accompagne au piano.
Une atmosphère à la fois chaleureuse et grave se dégage de cet espace clos, soulignée par les contrastes des couleurs et les ombres portées.
"To reach this temple where even music itself is no longer audible since it is silence, this mute fervour of space." (Braque)
Himself a musician with a passion for music, Georges Braque painted this composition characteristic of his style in the 1930s, in which he developed a colourful figuration, still inspired by Cubist aesthetics. Two women are facing each other in the corner of a lounge wallpapered with large motifs. The more brightly-coloured of the two - a singer? - is holding a score by the composer Claude Debussy, whom the painter admired, while the other in the shade accompanies her on the piano. This enclosed space emanates a warm and solemn atmosphere that is underscored by the contrasting colours and the shadows cast.
"To reach this temple where even music itself is no longer audible since it is silence, this mute fervour of space." (Braque)
Himself a musician with a passion for music, Georges Braque painted this composition characteristic of his style in the 1930s, in which he developed a colourful figuration, still inspired by Cubist aesthetics. Two women are facing each other in the corner of a lounge wallpapered with large motifs. The more brightly-coloured of the two - a singer? - is holding a score by the composer Claude Debussy, whom the painter admired, while the other in the shade accompanies her on the piano. This enclosed space emanates a warm and solemn atmosphere that is underscored by the contrasting colours and the shadows cast.
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