French Word - English Word TAISIYA KRUGOVYKH & VASILY BOGATOV "Dans les bras de la mère, 2025" & "In the Mother's Arms, 2025" Bangkok Art and Culture Centre VIDEO
![]() |
TAISIYA KRUGOVYKH & VASILY BOGATOV "Dans les bras de la mère, 2025" & "In the Mother's Arms, 2025" Crédits photo : @gerardpocquet https://ainsiparlaitlart.blogspot.com |
Dans les bras de la mère, 2025
Installation sonore
100 x 86 x 75 cm
Dans les bras de la mère est une installation sonore envoûtante qui décortique les rouages de la violence d'État à travers l'un des rituels humains les plus tendres et les plus intimes : une mère chantant
une berceuse à son nouveau-né. La voix est douce. Le ton est apaisant. Mais les mots ne le sont pas.
Ce que l'on entend n'est pas une berceuse transmise de génération en génération. C'est le texte intégral d'un contrat de fourniture d'armes entre la Russie et la Birmanie, transformé en berceuse par une intelligence artificielle et interprété en russe. L'installation met en scène un berceau éclairé en vase clos, d'où la berceuse retentit. Par son absurdité poétique et sa familiarité glaçante, l'œuvre révèle comment
le militarisme se normalise dès la naissance, où la vie et la mort s'entremêlent dans un endoctrinement silencieux. L'œuvre expose la complicité des régimes autoritaires, montrant comment la Russie a armé la junte militaire birmane pour réprimer les mouvements pro-démocratie, et comment ces mêmes armes ont ensuite été réorientées vers la guerre en Ukraine.
La « chanson » tourne en boucle, à l'image des cycles de violence, de commerce et de déni. Un nouveau-né peut ne pas comprendre les paroles, mais le monde, lui, les comprend – et ne peut se permettre de rester silencieux.
Le public n'est pas présenté à l'enfant. Il est invité à s'imaginer à sa place, ou à celle de sa mère. Ce faisant, « Dans les bras de la mère » efface la distance entre violence géopolitique et vulnérabilité personnelle. Elle s'interroge : que sommes-nous prêts à nous bercer d'illusions ?
Cette œuvre n'est pas une métaphore.
C'est une réalité sonore, résonnant aussi bien au berceau que sur les champs de bataille.
Bangkok Art and Culture Centre
Crédits photo : @gerardpocquet https://ainsiparlaitlart.blogspot.com
TAISIYA KRUGOVYKH & VASILY BOGATOV
In the Mother's Arms, 2025
Installation with sound
100 x 86 x 75 cm
In the Mother's Arms is a haunting sound installation that dissects the machinery of state violence through one of the most tender and intimate human rituals - a mother singing a lullaby to her newborn child.
Installation with sound
100 x 86 x 75 cm
In the Mother's Arms is a haunting sound installation that dissects the machinery of state violence through one of the most tender and intimate human rituals - a mother singing a lullaby to her newborn child.
The voice is soft. The tone is soothing. But the words are not.
What is heard is not a lullaby passed down through generations. It is the verbatim text of an arms supply contract between Russia and Myanmar, transformed into a lullaby by artificial intelligence and performed in Russian. The installation features a baby cot illuminated in isolation, from which the lullaby plays. Through its poetic absurdity and chilling familiarity, the work reveals how militarism becomes normalised from the moment of birth - where life and death are entangled in quiet indoctrination.
The work exposes the complicity of authoritarian regimes, showing how Russia armed the Myanmar military junta to suppress pro-democracy movements, and how those same weapons were later redirected to the war in Ukraine.
The 'song' loops endlessly, just like the cycles of violence, commerce, and denial.
What is heard is not a lullaby passed down through generations. It is the verbatim text of an arms supply contract between Russia and Myanmar, transformed into a lullaby by artificial intelligence and performed in Russian. The installation features a baby cot illuminated in isolation, from which the lullaby plays. Through its poetic absurdity and chilling familiarity, the work reveals how militarism becomes normalised from the moment of birth - where life and death are entangled in quiet indoctrination.
The work exposes the complicity of authoritarian regimes, showing how Russia armed the Myanmar military junta to suppress pro-democracy movements, and how those same weapons were later redirected to the war in Ukraine.
The 'song' loops endlessly, just like the cycles of violence, commerce, and denial.
A newborn may not understand the words, but the world does - and cannot afford to remain silent.
The audience is not shown the child. Instead, they are asked to imagine themselves in its place,
The audience is not shown the child. Instead, they are asked to imagine themselves in its place,
or in the mother's. In doing so, In the Mother's Arms collapses the distance between geopolitical violence and personal vulnerability. It asks: what are we willing to lull ourselves into forgetting?
This work is not a metaphor. It is a sonic reality, resonating across both cradles and battlefields.
This work is not a metaphor. It is a sonic reality, resonating across both cradles and battlefields.
Commentaires