French Word - English Word - ADRIAN VILLAR ROJAS " Where the Slaves Live, 2014 " (Où les esclaves vivent) FONDATION LOUIS VUITTON
![]() |
ADRIAN VILLAR ROJAS 1980, Argentine (Argentina) Where the Slaves Live, 2014 Crédits photo : @gerardpocquet https://ainsiparlaitlart.blogspot.com |
Le titre de cette sculpture monumentale, Where the Slaves Live (Où les esclaves vivent),
se réfère à la racine latine du mot « vernaculaire» (« verna » signifiant « esclave»).
Mystérieux, cet objet évoque une citerne d'eau, forme populaire d'architecture,
motif récurrent dans l'œuvre d'Adrian Villar Rojas.
D'une étrangeté hors temps, cette œuvre est conçue comme « une petite planète » ayant atterri
sur la terrasse, subtilement hybride entre archéologie et science-fiction.
Composée de différentes strates de matériaux organiques et inorganiques venant du monde entier
(terre, pigments, plantes, légumes, pierre, carbone, ciment, herbes, fossiles, coraux, coquillages, pain, fruits, vêtements, chaussures ...), Where the Slaves Live se veut une « sculpture vivante »,
soumise à des transformations continues dans le temps.
Peinture-sculpture - par l'introduction, nouvelle pour l'artiste, de strates et d'objets de couleur -,
elle souligne l'ambivalence entre artificiel et naturel, forme et informe.
Dans cet écosystème, la présence humaine est évoquée par l'insertion d'effets personnels de l'artiste
dans le corps de la sculpture. L'humain devient partie prenante de la nature et de son évolution,
subissant, comme elle, les effets d'une mutation constante.
a water tank - a popular form of architecture -, a recurring motif in the work of Adrian Villar Rojas.
Of a timeless strangeness, this work is conceived as a "small planet" that landed on the terrace,
a subtle hybrid of archeology and science fiction.
Composed of different layers of organic and inorganic materials from around the world (soil, pigments, plants, vegetables, stones, carbon, cement, grass, fossils, corals, shells, bread, fruits, clothing, shoes ...), Where the Slaves Live is intended as a "living sculpture" subject to continuous changes over time.
A painting-sculpture - through the introduction, new for the artist, of layers and objects of color-,
Composed of different layers of organic and inorganic materials from around the world (soil, pigments, plants, vegetables, stones, carbon, cement, grass, fossils, corals, shells, bread, fruits, clothing, shoes ...), Where the Slaves Live is intended as a "living sculpture" subject to continuous changes over time.
A painting-sculpture - through the introduction, new for the artist, of layers and objects of color-,
it highlights the ambivalence between artificial and natural, form and inform.
In this ecosystem, the human presence is evoked by the insertion of the artist's personal belongings
in the body of the sculpture. The human becomes part of nature and of evolution, being subject,
like nature, to the effects of constant change.
![]() |
FONDATION LOUIS VUITTON Prise de vue de la Terrasse Crédits photo : Gérard Pocquet https://ainsiparlaitlart.blogspot.com |
![]() |
FONDATION LOUIS VUITTON Prise de vue de la Terrasse Crédits photo : Gérard Pocquet https://ainsiparlaitlart.blogspot.com |
![]() |
ADRIAN VILLAR ROJAS 1980, Argentine (Argentina) Where the Slaves Live, 2014 Crédits photo : @gerardpocquet https://ainsiparlaitlart.blogspot.com |
Commentaires